Groep 7/8
Combineren van instructie
Zoals bij ‘Uit de groep’ al wordt genoemd, hebben we kleine klassen en proberen we veel samen te werken in groep 7/8. We proberen de instructies zo te geven dat we maar één instructie voor de hele groep hoeven te geven. Dit doen we door te starten met spelletjes of oefeningen die beide groepen nodig hebben in de les. Soms doen we dit door de hele instructie te combineren. Het kan voor de hogere groep immers geen kwaad om de stof van het vorige schooljaar nogmaals te herhalen. Ook de lagere groep heeft er profijt van als ze alvast kunnen proeven van de stof die ze volgend schooljaar pas gaan krijgen.
Zelfstandigheid bevorderen
In groep 7/8 proberen we de kinderen steeds meer uit te dagen zelf op zoek te gaan naar oplossingen voor problemen of situaties die ze tegen komen.
Plein
Op het schoolplein doen we dit door de leerlingen zelf eerst te laten proberen ruzies en discussies op te laten lossen. Uiteraard gebeurt dit onder toezicht van de leerkracht. Hierbij doen we het eerst voor of vertellen we de leerlingen wat ze moeten doen of weten. Vervolgens wijzen we hen op de afspraken. Na verloop van tijd weten de leerlingen zelf wat ze moeten doen en wordt de zelfstandigheid én het zelfvertrouwen vergroot. Ze hebben de hulp van juf of meester dan steeds minder nodig!
Zelfstandig werken
In de klas hangt een poster waar per vak op staat wat de leerlingen moeten doen als ze klaar zijn met hun werk. De leerlingen kijken hier op en kunnen zelf zien wat ze moeten doen. Ook tijdens instructiemomenten weten de leerlingen hoe ze een som of opdracht toch kunnen maken, terwijl de leerkracht niet beschikbaar is.
Eigen verantwoordelijkheid en uitdaging
In groep 7/8 krijgen de leerlingen steeds meer eigen verantwoordelijkheid. Dit is terug te zien in het zelf mogen plannen van wat je wilt maken. Ze hoeven dus niet altijd het rooster van het bord aan te houden, maar mogen zelf de volgorde kiezen.
Leerlingen die sneller klaar zijn of de stof makkelijker beheersen, bieden wij in groep 7/8 de mogelijkheid om extra vakken te kiezen. Zo zijn er leerlingen die vast een andere taal willen leren of leerlingen die willen proeven aan de wiskunde van het voorgezet onderwijs. Op deze manier zijn leerlingen bezig met waar hun talent of interesse ligt.
Daarbij moeten ze er wel zelf voor zorgen dat ze tijd hebben voor die extra vakken. Het vergt een stukje planvaardigheden om dit voor elkaar te krijgen. Deze vaardigheden kunnen ze goed gebruiken op het voorgezet onderwijs.
Voortgezet Onderwijs
Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit wordt gebaseerd op de Cito toetsen vanaf groep 6, methodetoetsen en de observaties van de leerkracht. Na de Cito toetsen van januari groep 8 krijgen de leerlingen hun definitieve advies.
Vervolgens maken ze in april de IEP. Deze toets dient voornamelijk als bevestiging van het advies dat al gegeven is.
Na aanmelding op de middelbare school, heeft de leerkracht altijd contact met de middelbare school voor een warme overdracht. Zo is alle belangrijke informatie overgedragen en kunnen de leerlingen een goede start maken op hun nieuwe school.